söndag 6 mars 2016

Snöskottning och matlagning

Ja, visst fick vi ett riktigt bakslag på våren i fredags. Snön vräkte ner och det kändes alldelse rätt att hålla sig inomhus.
I går fick maken starta upp traktorn och köra snön av gården. Det kändes lite som onödigt arbete på fredagen eftersom det späddes på med mer snö hela tiden. Det rasade dessutom ner en massa snö från vårt uthustak och den blir så tung så den går nästan inte att ta bort med handkraft.

Själv passade jag på att laga lite mat eftersom jag tagit fram både älgfärs och älgstek ur frysen.
Av köttfärsen blev det köttfärssås Bolognese och av steken en helt vanlig söndagsstek. Till den ska jag göra en kantarellsås och det tänkte jag att vi skulle ha i dag efter Vasaloppet.

Eftersom jag har frysarna ute i uthuset  så får jag påminna mig själv att ta in kött och lägga i frysen inne, för då kan man - när andan faller på - laga till någonting. Det är ju bra att ha lagad mat att ta till om lusten till matlagning skulle tryta.
Nu har jag skrivit upp rotfrukter på inköpslistan eftersom jag tänkt att laga till några olika soppor och frysa in.
 
  • "Mycket kyla finns bland oss människor efterson vi ej vågar visa den hjärtlighet som finns inom oss." Albert Schweitzer 1875 - 1965. Tysk/fransk teolog, organist, filosof och fysiker. Nobelpris fredspris 1952 för sitt grundande av Lambarene sjukhuset i Gabon i västra centralafrika.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar