torsdag 25 september 2014

Skördetid

Efter lunchen idag så åkte jag och maken till skogs för att kratta ihop lite mykorhizza som finns i granförna. Granförna är den mull som bildas under täta granar och i den mullen finns det mykorhizza. Det är mikroskopiska svampar som lever i symbios med hallonens och granarnas rötter och de gör att hallonens rötter håller sig vitala. Ja ni vet väl vad de säger "Det är på trona allt beror".

Jag tog också en promenad i skogen. Det var alldeles tyst förutom ett svagt porlande från ån. Det var så vackert.
Väl hemma så grävde jag ner granförnan och så tog jag och grävde upp rotsellerin. Därefter så planterade jag vitlöken som ska skördas nästa höst. Jag grävde också upp min planta med Rosmarin. Den ska få övervintra i blomrummet.
Det blev också så att jag grävde upp jordärtskockorna. De var väldigt fina. Ingen jätteskörd, men med tanke på att de är svåra att lagra, så räcker de väl till någon gratäng och någon soppa. Sen får man köpa i affären. Det är i alla fall roligt att ha dragit upp något själv, nåt som man kan använda i matlagningen. 

I morgon blir det plantering av två nya klematisar och höstplantering av blomlådorna.

  • "Den mest bortkastade av dagar, är en dag utan skratt." Nicolas-Sébastien Roch de Chamfort  1741 - 1794. Fransk moralist och aforistiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar