tisdag 23 september 2014

Frostnatt

Så har vi då haft den första natten med rejäl nattfrost. I alla fall för den här hösten/vintern. Termometern kröp ner till - 3 grader och jag som inte kört in min bil i ladan, fick vackert skrapa rutan när jag skulle iväg på träningen i förmiddags.
Katten Nils som har en inbyggd känsla för det här med årstider, han hoppade upp och la sig på strykbrädan som är hans plats under den kalla årstiden.

Jag tog och lagade en stor kålpudding. Den delar jag upp i lagom bitar och fryser in. Jag tar också hand om, och fryser in den sky som blir i formen. 1 liten pyts till varje paket av kålpuddingen. Då går det att få god sås till varje gång.

I går tog jag som tur var rätt på de sista krukorna med pelargoner och andra blommor som jag ställde in i blomrummet. Nu är det bara blomlådorna kvar. Där blir det väl till att plantera lite ljung och fylla ut med tall- eller enris. Jag har några paprikor ute i växthuset men dom lägger jag att mogna inne i blomrummet, sen ska jag gräva upp rotsellerin och jordärtskockorna. Jag ska plantera lite tulpanlökar och vitlök. Ja ni ser, än så får man inte koppla av.
  • "Betrakta var gryende dag som den sista." Michel de Montaigne 1533 - 1592. Fransk ämbetsman, filosof och essayist.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar