fredag 5 september 2014

Blomskott

Det blev en trädgårdsdag i dag. Jag kände att jag var tvungen att klippa bort alla tjyvskott av rosor, som kommit upp i ett av landen. Trots torkan som varit, så växer de här tjyvskotten otroligt fort.
Tänk om man skulle ha planterat dem där. Jag kan garantera att de absolut inte skulle ha tagit sig.

Jag tog med mig en hel del blomskott från Grekland,(som jag brukar göra). De mår inte så bra här hemma har jag sett. Det blir nog till att kasta de flesta. Bland annat så tog jag med mig flera skott av en blomma som heter  Eldkrona (Lantana camara). Den växer som ogräs i många av länderna här nere vid Medelhavet och kan sprida sig ohejdat, men om man tar skott av den och försöker sig på att odla den under kontrollerade former, då vill den inte.
Eldkrona
Ja, jag har då försökt i alla fall. Jag får väl köpa en i affären om jag nu prompt måste ha en. Kul att testa i alla fall för i bland funkar det. Jag tog också med mig skott av hängande Rosmarin som man kan ha i en ampel eller att den får hänga ut över kanten på en kruka.
Hängande Rosmarin
  • "Den lärdom som består i att lära sig fakta utantill, gör ingen kvalificerad att bli lärare." Konfucius 555 f. Kr - 479 f. Kr. Kinesisk filosof och religionsstiftare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar