fredag 10 februari 2012

Minnen

"Länge betänka, hastigt besluta, orubbligt fullfölja" De orden finns inskrivna i en takås i Lefflers salong på Dalecarlia. Det var professor Gösta Mittag-Leffler som lät rista in dem när han byggde sitt hus som han kallade Tällgården. Det sägs att han hade 4 stycken träsnidare som jobbade med finarbeten i huset. Det mesta kan man fortfarande se. Bland annat vid det som är baren och också inne i matsalen. Det är trästockar som är utskurna så det der ut som de är vridna nerifrån och opp. Otroligt fina. På gården fanns också belysningsstolpar som även de var snidade. Idag finns det en sådan kvar. Det är ju roligt om det kan bevaras, för vad jag har förstått av de gäster jag pratat med, så är de här gamla detaljerna en stor del av Dalecarlias charm och den gamla delen - det som ursprungligen var Tällgården - är ju den del av hotellet som har en själ.

När paret Leffler kom till Tällberg för att kontrollera sitt bygge, så kom de med tåg. Från tåget tog de sedan hästskjuts ner till Åkerblads gästgiveri, där de bodde i ett härbre. Det var inte så väldigt populärt bland Åkerblads tjänstefolk när herrskapet från Stockholm kom, för fru Signe Mittag-Leffler skulle alltid bada efter tågresan.
Detta innebar ju då att vatten skulle värmas i en pannmur och bäras upp i härbret sen så skulle lortvattnet bäras ut igen. Ett inte alltför lätt arbete.

Ja, inte vet jag vad det här blev för skriverier men som ni ser så har jag inte helt glömt mina år i Tällberg.

  • Bättre dåligt minne än dåliga minnen.

  • Vi hörs!

    2 kommentarer:

    1. Tack så mycket för dessa roliga detaljer! Vilken överraskning, att här kan man hitta helt okända uppifter om känt folk! Jag vet ganska mycket om paret Mittag-Leffler och har varit på Tällgården, men har aldrig hört talas om det som du berättar i bloggen. Det är guld värt, att man för vidare en muntlig tradition. Lever fler historier om dem kvar på hotellet? Det skulla vara intressant att läsa!

      Tanya L.

      SvaraRadera
    2. Hotellet byter personal och gamla historier försvinner. Historien om hur fru Mittag-Leffler skulle bada, har jag hört av gamla fru Åkerblad.

      SvaraRadera