fredag 24 februari 2012

Ishala vägar

Bild från Tibble by
Bilden är hämtad från Tibble-Lycka hemsida och
är tagen vid mina svärföräldrars hus
Jag och maken var till Tibble idag på förmiddagen. Mellan Almo och Grytnäs var det bitvis ren isgata. Inte spårigt som tur är men isigt. På vissa ställen har snön smält undan helt och det är ju jätteskönt. Inne i Tibble by är det smalt och trångt där var det djupa bilspår mitt i isen så det var riktigt spännande när man skulle till att svänga in på en ny gata.
Jag kom ihåg när jag nyss hade fått körkort. Jag hade lånat makens Volvo Amason och skulle åka från mina svärföräldrar som ju bor nere i Tibble by och hem till Lycka där vi då bodde.Nerifrån byn och upp mot majstången sluttar vägen svagt uppför. Det var bilspår i isen och jag kom körandes och fick möte. Jag tog lite fart med gasen och skulle köra åt sidan...... och vips så stod bilen tvärs över vägen. Bakdelen på bilen stod nästan inne i en husvägg och framdelen nästan inne i ett staket. (Ja, det ÄR smala gator). Jag minns vad dum jag kände mig och vad vi jäklades med att få bilen att komma rätt på vägen. Idag gick det bra, men man har väl lärt sig en del i alla fall på 45 år. Tänk va, jag tränade att köra bil (vänstertrafik) med maken som lärare, körde upp i Mora (vänstertrafik) och  körkortet kom på posten fredagen den 1 spetember 1967. Söndagen den 3 september genomfördes högertrafikomläggningen. Då först fick jag hämta ut körkortet.
Såna här märken satt överallt. De fanns också
som klistermärken att klistra inne i bilen bara för att
man inte skulle glömma att köra på höger sida.

Bild från Stockholm. Kungsgatan
  • Som de gamla sjunga, så kvittra de unga.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar