fredag 24 juli 2015

Matlagning

Det har mest varit matlagning på dagens schema. Jag har ju hållit på att städa/frosta av frysarna, och då har jag tagit fram en del varor som jag blivit tvungen att ta hand om. Ett kilo älgbiff och 0,5  kg älgfärs var dagens uppgift. Av älgbiffen gjorde jag en grekisk köttgryta - Stifado - och av älgfärsen gjorde jag en köttfärssås á la Per Moberg med bacon och champinjoner.
Mitt i allt detta så var jag iväg till Vägkyrkan, där jag skulle hjälpa till i ett par timmar medan den ordinarie värdinnan var på en begravning.

Hemma i trädgården har jag äntligen sett min nya rosbuske (från förra året) blomma. Det är en buskros som heter "Chinatown" och den är sååå vacker, den ser också riktigt frisk och robust ut så jag hoppas den ska kunna överleva i många år.
I en gammal pallkrage där jag odlat Jordärtskockor de senaste åren, har det nu börjat blomma. Det är frön från en Fjädervallmo som letat sig dit, Jag låter den blomma och hoppas på att den fröar av sig rejält.
Jordärtskockorna är så svåra att förvara så det är lika bra att köpa när man vill ha.

  • "Det står allt möjligt i Bibeln och finns det inte där, så finns det hos Shakespeare." Isaac Bashevis Singer 1904 - 1991. Polsk-amerikansk författare. Nobelpris i litteratur 1978.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar