måndag 13 juli 2015

2001

 
 
 
Maken och jag var till den portugisiska ön Madeira år 2001. Jag hade varit där några år tidigare (1993) med min syster. Jag blev väldigt förtjust och det var med glädje jag återvände. Maken blev också förtjust och vi återvände till ön år 2003 och hade även bokat ytterligare en resa 2010 men då blev vi stoppade av vulkanen Eyafjallajökuls askmoln.

Nåväl, vi bodde strax utanför staden Funchal och tog promenader dit nästan varje dag. Det fanns mycket vackert att titta på under promenaden. Stora hotell med fantastiska trädgårdar och så parker där allmänheten var välkommen att strosa runt i.
 

Vackra hus med härliga trädgårdar
Enormt frodigt
Del av promenadstråket med blommande Jakarandaträd
Jag fick posera med Christoffer Columbus
Flera gånger så tog vi den nybyggda linbanan upp till den stora botaniska trädgården. En helt fantastisk anläggning.

Vacker fontän
Utsikten kan man ju inte klaga på
 
Vi hyrde en bil och åkte iväg på en levadavandring på egen hand. Vägarna är smala och det är branta stup men för det mesta så går det alldeles utmärkt. På ett ställe där vägen var mycket smal, så mötte vi en minibuss och det blev lite dividerande hur vi skulle kunna mötas. Maken gick ur bilen men jag satt kvar intryckt mot bergväggen (som tur var). När vi åkte tillbaka så hade jag stupet närmast bilen och då kan ni tro att jag var glad när jag kom fram till bredare väg utan att ha mött en enda bil. Puh.


Den grå bilen framför den röda är "vår" bil.

Fina stigar att vandra på- levadan till höger på bilden

Framme vid målet. De 25 vattenfallen
  • "Upptäkter är resultatet av planmässigt famlande." Karl Friedrich Gauss 1777 - 1855. Tysk matematiker, naturvetare och uppfinnare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar