tisdag 7 februari 2017

Trevligt besök

I dag har jag varit i Svärdsjö hos mina vänner från Syrien. Baroa´a var hemma med Rittal medans Ehab var i skolan i Falun. Dom börjar så smått komma in i det svenska samhället och på måndagarna går Baroa´a till ett ställe i Svärdsjö där hon och Rittal träffar andra mammor och barn. Det är bra för dom båda att komma ut lite. Ehab åker till skolan i Falun varje morgon och är borta hela dagarna. De har börjat att lära sig om det svenska samhället och vad som gäller (inte bara vad de får för bidrag - som många tror) bland annat hur vissa myndigheter fungerar med mera. Nästa vecka ska de börja lära svenska språket.

 Baroa´a bjöd som vanligt på mat - mycket mat. Den här gången var det ris med lammfärs och kidney-bönor, syrade grönsaker, vanlig sallad, tzatsiki och hummus. Jättegott.
Till eftermiddagskaffet så serverades en tallrik med mandarin och mango samt 2 olika sorters baklava. Behöver jag tala om att jag var proppmätt när jag satte mig i bilen och åkte därifrån.

Det var trevligt att träffas igen. Tyvärr så är det en lång bilresa (1,5 timmes resa) så jag nöjer mig med att åka dit en gång per månad.
Jag och Rittal
  • "Där lagen slutar börjar tyranniet." John Locke 1632 - 1704. Engelsk filosof.
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Ett väldigt trevligt exempel på början av en lyckad integration. Vi får önska familjen lycka till inför fortsättningen av deras strävan att komma in idet svenska samhället!

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid för vad du delar med dig.

    SvaraRadera