måndag 2 januari 2017

Äventyr i lugn och ro

2017 kom inte med buller och bång utan lugnt och sansat. TV visade inga bra program så det var skönt att gå och lägga sig vid 22,30 ungefär.
I mellandagarna såg jag på en dokumentär om ett gäng som besteg/försökte bestiga Mount Everest och det var så intressant att jag letade upp en bok som jag köpte för många år sedan. Författaren heter Jon Krakauer, och han var med på en expedition som besteg ME år 1996. Flera i expeditionen dog däribland ledaren Rob Hall.
Att ligga i sin sköna varma säng och läsa om de umbäranden som folk utsätter sig för - och dessutom betalar 65 - 70000 dollar för att få vara med om - är fascinerande. Nästa bok jag ska ta fram och läsa blir nog Lagerkrantz bok om Göran Kropp. En kille som utsatte sig för många faror och som också befann sig på ME 1996 men som klarade sig undan den katastrof som utspelade sig.
Mount Everest 8848 m.ö.h
Här i Almo har vi äntligen fått några kallgrader och det verkar som det ska komma lite snö i veckan också.
Just nu går jag bara och väntar på nästa vecka. Då ska jag ta bort julsakerna och börja vänta in våren.
  • Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge." Svenskt talesätt
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar