torsdag 10 november 2016

Vinter

I går och i natt kom snön. Minus 8 grader. Det är riktigt fint nu. Tyvärr verkar det inte som det ska hålla i sig mer än några dagar men vi "kan inga rå".
Jag har gjort en surdegsgrund idag. Förut har jag köpt färdig surdeg på ICA i Leksand men de har slutat ta hem eftersom den sålde för dåligt. Det tar lite tid och pyssel att göra en grund själv, men jag är ju pensionär och har egentligen ingen brådska. Häromdagen bakade jag en saffranskaka (vetebröd) och i morgon ska jag baka lite sockerkaka och småkakor. Vi ska ha på syföreningens auktion och sälja.
I går pratade jag med vår kantor Margareta om söndagens gudstjänst med Dan Andersson-tema. Vi gick igenom programmet och jag tror att det blir riktigt fint.
  • "Och vintern slog bro mellan stränder och öar, där lövskogens grönska låg vissnad och strödd, och vit över slogar på infrusna öar och vit över ängen, där Sizzi var född." Dan Andersson 1888 - 1920. Svensk författare och visdiktare. (Dikten Sizzi ur diktsamlingen Kolvaktarens visor från 1915.)
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar