måndag 21 november 2016

Evig ungdom

Jag kom av någon ogrundad anledning att tänka på begreppet "Evig ungdom". Kanske var det för en bild som fladdrade förbi på datorn. En bild där min väninna dricker av vattnet från en källa på Kreta, som skulle just bidra med "evig ungdom". Jodå, jag drack utav det själv också och jag har även badat i en källa som skulle ge  - just det - evig ungdom. Jag kan väl säga som så att; "Det hjälpte inte"

Jag vet inte om det skulle vara nån höjdare. Så länge som man får vara frisk så är väl åldern inte direkt nåt att vara rädd för. Men där är vi människor olika. Jag googlade på evig ungdom och hittade det här på Wikipedia:
Ambrosia var jämte nektar gudarnas mat i den grekiska mytologin. Detta skänkte dem odödlighet[1] (och användes därför som sårsalva) och evig ungdom. Hebe och senare Ganymedes fördelade ambrosian bland gudarna.Man tror att de två termerna ambrosia och nektar från början var likvärdiga – Homeros och senare diktare beskriver ambrosia som mat och nektar som dryck, medan andra diktare har det omvända förhållandet. Båda substanserna är väldoftande, och kunde kanske användas som parfym – i Homeros verk används de som smörjelse. Enligt den tyske filologen och mytforskaren Wilhelm Heinrich Roschers bok Nektar und Ambrosia (1883) var nektar och ambrosia från början olika former av samma substans, nämligen honung i form av en dagg som likt manna fallit från himlen, och användes som både mat och dryck.
Aina dricker av vattnet från ungdomens
 källa i byn Spili på Kreta
Jag badar i ungdomens källa på Azorerna
  •  "All ungdom är en fara för sig själv." William Shakespeare 1564 - 1616. Engelsk författare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar