söndag 20 november 2016

Kökspyssel

Så har ytterligare en vecka gått. Nu närmar vi oss första advent och syföreningens auktion. Idag bakade jag det näst sista. Ett par sockerkakor till kaffeserveringen och ett par kaksorter som ska säljas. Nästa vecka blir det ett grovt matbröd sen får det räcka.
Det var riktigt lätt att hålla på i köket idag så det fick bli en purjolökssoppa också. När jag ändå var igång.
Jag har två manliga "idoler" när det gäller matlagning. Gordon Ramsey och Per Morberg. Båda har så fantastiska recept och idag blev det pepparrotskött á la Morberg.

I går var jag och Pilgårdens Susanne upp till Siljansnäs och besökte utställningen "Tjugosomskapar".
Tjugo kvinnor i Siljansnäs som är småföretagare. Mycket folk var det och besökte så det blev nästan lufttomt men mycket intressant att se på.
Jag har nu gjort en intresseanmälan gällande kurs i saori-vävning. En japansk vävkonst som är ganska ny i Sverige. Kursen kommer att hållas i gamla församlingshemmet. Det ska verkligen bli spännande. Vad jag förstod så skulle man "glömma" allt man lärt sig tidigare om vävning. Att göra inslaget jämt och att hålla jämna stadkanter.

Bildresultat för saori vävning
Ett litet exempel på saorivävning

  • "En linjal är inte alltid rak." Robert Half
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar