onsdag 23 november 2016

Ett gäng storskrakar

Var på väg till Leksand i går förmiddag och passerade Byrviken. Ett flaxande och plaskande drog till sig min uppmärksamhet och jag stannade bilen och gick ur. Där ute i det kalla vattnet höll ett gäng Storskrakar på och busade. Ja, jag visste inte då vad det var för fåglar men efter att skickat ett kort till sonen, så fick jag besked. Jag tänkte att den samlat ihop sig i så stor flock för att flytta, men de flyttar inte sa sonen. Nu när jag sitter och skriver det här så var jag in och kollade lite om skraken och på Svenska Jägareförbundets sida står det:
Under senhösten och vintern samlas ibland mycket stora flockar av storskrake för att bedriva kollektivt fiske, så kallat skrakdrev.
Det var ett trevligt inslag i den annars fruktansvärt grå och disiga tisdagen.

På eftermiddagen var jag på Björkbacken och hjälpte till att servera kaffe med dopp till de gamla. Det var kyrkan (diakonin) i Siljansnäs som bjudit in till fika med underhållning. Kyrkoherde John Sund underhöll med gamla fina låtar. Det var många av de gamla som log igenkännande. Det är värt mycket det och gjorde att den trista dagen fick ytterligare ett litet skimmer
  • "Allt som simmar är inte fina fiskar." Norskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar