tisdag 1 november 2016

Obegripliga beslut

I söndags var jag upp till asylboendet och hälsade på mina vänner Baroa´a, Ehab och deras lilla flicka Rittal. Jag hade bakat bullar så de skulle få smaka på "svenskt fika".
De letar för fullt efter ett eget boende eftersom de är rädda att bli skickade till en annan "Camp" som de kallar det. Mest rädda är de för att skickas till Malmö. De vill helst bo här i Dalarna. Insjön, Borlänge, Leksand.
De visade stolta upp sina nya id-kort. Till och med Rittal 6 månader hade ett. Det konstiga är att Ehab och Baroa´a har fått uppehållstillstånd på 3 år men deras dotter bara på 1 år. Varför fick hon inte på lika många år som sina föräldrar? Obegripligt.
Hon är så glad, den lilla flickan. Nu har hon börjat att krypa och det står inte på förrän hon kryper runt det lilla rummet i full fart. Jag blir så bedrövad av att se rummet. En dubbelsäng, byrå, bord och en fåtölj. Under sängen är det förråd, under bordet är det också förråd - de har ju ingen annanstans att ställa sina saker. Jag hoppas så att de ska få tag i ett vettigt boende snart.
Solstrålen Rittal
  • "Den omtanke som visas idag kan bära frukt i morgon." Mahatma Gandhi 1869 - 1948. Indisk politiker och andlig ledare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar