måndag 9 november 2015

Hosta och intressanta möten

Det blir ytterligare ett varv med hosta för mig. Efter att ha känt mig riktigt pigg men med en ruskig rethosta, så har det nu gått över  till slemhosta och basröst igen.
Vi får väl pallra oss iväg och ta influensasprutan, de börjar visst att ge den under den här veckan.

Gårdagen blev en lugn dag som började i kyrkan. Syföreningen var Gudstjänstgrupp och jag ledde förbönen. Vid kaffet efteråt satt jag vid ett bord med två asylsökande. Den äldre hade precis konverterat till kristendomen från islam, medan den andre var kristen sedan tidigare.
Den äldre, som hade fru och fyra barn kvar i Syrien, hade blivit beordrad av sin arbetsgivare att gå med i armén och det var det som blev droppen. Han ville inte döda, så han flydde. Han hade kontakt med familjen via en dålig skype-ledning, varje vecka.
De båda männen lärde sig nu svenska och de var riktigt duktiga även om det var lätt att gå över till engelska när det blev för krångligt med svenska språket.
Det var ytterligare ett intressant möte med några från asylboendet. Jag hoppas det blir fler.
Floden Eufrat i Syrien

"Den goda människan är vän med allt levande." Mahatma Gandhi 1869 - 1948. Indisk politiker och andlig ledare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar