onsdag 18 november 2015

Förhoppningar

Innan jag åkte till väntjänsten i går, så fick jag ett telefonsamtal, där damen i fråga meddelade att hon gärna kunde ta emot det symaterial som  syföreningen hade plockat ihop. Jag tog med det på vägen upp till Björkbacken och nu hoppas jag att det kommer till glädje bland våra invandrarkvinnor.
Det är ju männen som syns nere på byn och som också sitter och samtalar i sofforna uppe på boendet. Kvinnorna håller sig i bakgrunden och passar sina barn. Nu hoppas vi att dom ska kunna få ett rum där de kan - tillsammans  med svenska handledare - hitta på att göra något annat. Förhoppningen är att de ska bli så säkra på sig själv att de fram mot våren ska försöka att ta sig ner till till Siljansnäs och vilja delta i lite aktiviteter där.
Om en stund kommer Almo´s oppsittudamer hem till mig i Hansgården där det bjuds på kaffe med kaka och - inte minst - en riktigt trevlig samvaro. Tyvärr så saknas två av damerna på grund av skador, men de är förhoppningsvis på benen i början på nästa år.

  • "Det verkar faktiskt so om andra hälften av en människas liv inte består av annat än det vanor hon samlat på sig undet den första hälften." Fjodor Dostojevskij 1821 - 1881. Rysk författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar