söndag 16 oktober 2016

Älgjakten slut

Dagarna går fort trots att man "inte har nåt att göra". Den ordinarie älgjakten är slut för i år, nu blir det kanske bara nån enstaka helg som man går ut.
Jag och maken tog reda på - och paketerade hans tilldelning idag på förmiddagen.
Tänk vilken skillnad det är mot för 20 år sedan. Då fick han en- eller två baljor med kött där benen fortfarande var kvar. Köttfärsen skulle man mala själv och man skulle också försöka lista ut vad som var vad i den där högen med kött och ben. Det tog tid och det var svårt.
Nu får vi ett par- tre påsar. En med köttfärs - mald! En med kok-grytbitar och stekar och en med de finare bitarna som filé, biff mm. Det är ju underbart. Maken delar upp köttfärsen på 0,5 kg/påse och jag delar upp stekar och annat. Det hela är gjort på mindre än en timme. I alla fall idag men då var det bara 3 älgar uppdelade på 24-26 personer. 11,5 kg rent kött blev det per skalle och det är precis perfekt. Vi två här i Hansgården gör inte av med så mycket så nu får sonen och dottern dela på köttfärsen så kan jag ta hand om det hela köttet. Det kan bli bjudmiddagar och det kan också bli grytor som jag kan dela med mig av. Eftersom de jobbar långa dagar så kanske det passar att få något färdiglagat någon gång.
Med de utgifter som maken haft för jakten, blir det ett kilopris på 156,5. Det tycker jag är riktigt bra.

Hösten fortsätter att vara mild trots att det kommit lite snö i både Malung, Mora och Rättvik. Visst är det bistert och man känner att det är snö på väg men ändå så är en del blommor envisa. Den här självsådda pensén till exempel.

  • "Kvinnan är den kamel som hjälper oss komma igenom livets öken." David Ben Gurion1886 - 1973. Israelisk politiker
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar