onsdag 14 september 2016

Höstpyssel

Den 14 september. Varmare utomhus än inomhus. Det är ju toppen. Tänk vad mycket el vi sparar och vad mycket pengar vi tjänar. Nu börjar jag på att bli så pass att jag orkar vara ute i trädgården lite. Det har varit dåligt med det. Det är inte klokt egentligen hur utslagen man kan bli av en simpel förkylning med hosta.

I dag var jag ut och kollade lite blommor. Jag plockade en del och tog in. Det är ju synd att de bara ska vissna ner i trädgården.
På köksbordet blev det en bukett med Luktärter.
Luktar jättegott
Vid korten på mamma och pappa ställde jag
en vas med blandade ringblommor, clematis och
luktärter.

Precis nu när jag sitter här och skriver, så kommer det ett meddelande på telefonen att jag har lökar att hämta på Statoil i Leksand. Det är olika Alliumsorter som ska ner i jorden. Senare i höst så kommer det tulpanlökar. Kul.

Allium stipatium " Mount Everest"
Sloklök, Allium Triquetrum, alliumlökar, vårlök
Allium triquetrum "sloklök"
Allium Caeruleum " blå azurlök
Inne i huset flyttar jag om lite så blommor som stått i norrfönster under den "värsta" solperioden, får flytta till öster- eller västerfönster. Allt i förhoppning att kunna njuta så länge som möjligt av blomningen.
  • "Om du har mycket, giv en del av ditt välstånd; om du har lite, ge en del av ditt hjärta." Arabiskt talesätt.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar