fredag 23 september 2016

Honung, Myrra och Öronljus

Alltid när vi åker till Grekland, så köper jag med mig honung hem. På vissa ställen kan man få smaka på de olika sorterna och det är faktiskt riktigt stora skillnader - både på smak och färg.
När vi var i Metheora så köpte jag en burk i munkarnas shop. Odlad av de munkar som fortfarande finns kvar i klostren.
Jag vet inte vilka växter som är de vanligaste i närheten, men honungen är väldigt mörk (nästan som mörk sirap) och har en speciell smak. Jag kan väl säga som så, att jag har smakat godare men att denna är helt godkänd ändå.

Jag köpte också en annan sak i shopen, nämligen en liten flaska myrra.  Det hade munkarna också tillverkat. Ni vet ju att de tre vise männen hade med sig bland annat myrra vid Jesu födelse.
Jag köpte det som en kul grej men jag var ju "tvungen" läsa vad myrra egentligen är:

Myrra är en typ av kåda eller harts från arter av släktet Commiphora, särskilt Commiphora myrrha, i familjen rökelseträdsväxter.  Myrra omnämns på flera ställen i Bibeln och ingår i rökelser, i krisma och i annan olja för smörjelse och balsamering. I andra Moseboken 30:23-33 berättas hur Gud lärde Moses att göra helig olja, med en utförlig beskrivning av tillvägagångssättet att helga något med denna olja. Under antiken var myrra mer värd i vikt än guld.
Bruket av myrra är främst förknippat med kristen liturgi och kyrkans sakrament, men det används också i profana sammanhang, till exempel i kosmetika.    Utdrag ur Wikipedia 
Maken fick använda ett öronljus idag. Han har fått totalstopp på hörseln i det ena örat och vi befarar antingen en vaxpropp eller sviterna efter förkylningen.
Vi provade i alla fall med öronljus idag. Det är en metod som en del säger är ren bluff och andra säger är jättebra. Det fungerar så att man stoppar i ena änden av ett ihåligt vaxljus i det öra som ska görs rent. Man tänder på den övre delen av ljuset och lågan som brinner ska då suga upp luft i det ihåliga ljuset och då också "dra" med sig orenheter upp.
Jag vet inte. Det sägs ju i Himlaspelet att "det är trona det beror på" och det kanske är sant. Vi har då provat i alla fall men maken hör fortfarande inte på det örat. På måndag ska han få uppsöka en distriktssköterska. Det är förmodligen ett säkrare kort.

Öronljus
  •  "Smarthet är inte visdom." Euripides 480 f.Kr - 406 f.Kr. Grekisk dramatiker
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar