söndag 19 juni 2016

Sortering

Nu står det inte på förrän midsommar är här. Nu på tisdag är det sommarsolståndet, då solen når sin högsta punkt på året. Det är nu sommaren börjar. Vi firar med att klä en lövad stång, men Inkafolket - på sin tid - firade med både människo- och djuroffer.
För något mer än tre och ett halvt årtusende sedan, omkring 1700 f.Kr., kunde man på morgonen av årets längsta dag, från den nära templet Stonehenge mitt liggande "altarstenen", ett ögonblick se solen till vänster om den resta stenen och det hölls många ceremonier runt detta.
Ja, det finns många och spännande historier om sommarsolståndet.

På Hansgården har jag idag sorterat det som jag tog med mig hem från sommarstugan i går. Det resulterade bland annat i tvätt av helt rena och fint strukna dukar. Onödigt arbete kanske, men dom luktade instängt och det kändes inte trevligt att lägga dom tillsammans med mina andra dukar.

Instängt kan man i alla fall inte säga att det luktar ute i trädgården just nu. Den ena rosen efter den andra slår ut och den enormt stora Paradisbusken står snart i sin fullaste skrud.

  • "Att ibland stanna upp ett tag kan ibland vara enda möjligheten att gå vidare."  Olle Wedholm
Vi hörs!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar