måndag 28 september 2015

Nersmord bil

Vägen mellan byn Grytnäs, genom byarna Alvik och Almo och ut till vägen mot Sollerön, har varit i ett bedrövligt skick. I sommar har man grävt och grävt. Man har bytt ut vägtrummor och dikat. Asfaltera det ska man göra sommaren 2016 är det sagt.
Häromdagen så körde man på oljegrus på allt som man grävt och det kändes skönt - att äntligen få en väg utan stora gropar där regnet spolat bort gruset.
Det kändes skönt ända tills vi kom hem och fick se hur bilen såg ut.
Det sitter som berget!!! Jag har försökt med diskmedel och T-sprit men inget av det hjälpte. Jag köpte en liten "tvättsvamp" på Clas Olssons och den hjälpte men det tog sån tid, och de riktigt tjocka oljeklumparna dom fick man gnida på väldigt länge innan de försvann.
Jag pratade med en granne och han lovade att skaffa fram ett dundermedel som man använder till stora fordon. Jag sätter min lit till honom för som bilen ser ut nu, så är det inget kul.

Det blev lite trädgårdsskötsel på eftermiddagen. Vädret var ju så härligt. Efter att grävt upp min rotselleri, så har jag bestämt mig för att köpa sådana i fortsättningen, liksom palsternackor. Jag säger som dottern:" Sätt morötter det blir oftast bra och det går åt hela tiden".
Vitlöken kom ner i alla fall. I morgon ska jag nog ta reda på persilja, rosmarin och oregano.
  • "Hur länge har du tänkt dröja med att följa den väg du menar är den rätta?" Epiktetos 50 - 140.  Grekisk filosof av den stoiska skolan.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar