lördag 19 september 2015

Att lära om

Även om man är en envis litel jäkel - som jag - så måste man ibland lära om. Vissa gånger går det bra men andra gånger är det lite svårare.

Ex 1: Jag gick på Snöå Lanthushållsskola för att lära mig om matlagning, djur- och trädgårdsskötsel, sömnad, vävning och allt annat som kan vara bra att kunna i ett lantkök.
Välling tex. skulle man koka till frukost - eller gröt i vissa fall - och jag lärde mig att koka en riktigt slät, fin och god välling.
Bland dom första morgnarna som nygift, så skulle jag gå upp och laga frukost till maken och jag visste att han var förtjust i välling. Jag gick upp tidigt och så vispade jag och vispade, för att  det skulle bli en riktigt slät välling. Döm om min förvåning när maken sa" men var är klimparna"? Han ville ha vällingen klimpig, för det hade hans farmor gjort åt honom och det var det bästa han visste. Jag kan än i dag inte göra klimpvälling men det kanske beror på att jag inte gillar det själv.

Ex 2: När jag jobbade nere i Schweiz, så fick jag stränga order av frun i huset, att äggröran skulle vara "slät och len". Jag tyckte det var jättesvårt men eftersom hon var sträng och noga med hur maten serverades, så lärde jag mig det till slut.
Förra året när jag och maken var i Grekland, så serverades vi Strapatsada - en äggröra som är allt annat än slät. Man ska röra i den hela tiden så det blir klumpar. Det lärde jag mig snabbt, men det beror nog också på att jag tycker den är så god.


Strapatsada med tomater


  • "Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt." Konfucius 555 f.Kr - 479 f.Kr. Kinesisk filosof och religionsstiftare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar