onsdag 21 december 2011

Tomasdagen

Fram till 1772 var den 21 december - Tomasdagen - helgdag. Då, om inte förr, skulle julölet vara klart för avsmakning. Den dagen skulle också julstängerna (avbarkade granar med en ruska i toppen) resas. Tecknet i den gamla runkalendern kunde vara två korslagda stänger med toppruska eller också markerades dagen med en kanna eller tunna.
Ofta hölls marknader den här dagen, Man sade upp kontrakt för det kommande året på Tomas-dagen. Enligt gammal folktro skulle även råttorna "sägas upp". Man sprang runt huset, slog i väggarna och ropade att nu var det flyttdags för alla råttor. Och man talade också om till vilken gård de skulle ge sig iväg.
Grovarbetet skulle vara undanstökat, ordning och reda skulle råda på gården för nu lystes julfriden in. Grannarna gick till varandra och smakade på julölet.
Så nu vet ni vad jag och maken gör om ni ser oss springa runt huset och banka på väggarna. Vi kanske dyker upp hos er senare för att smaka på ölet.
Var till Mora igår - på Mammografi. Hade tid 17.15 och jag gruvade mig lite för att åka hem i mörkret. Jag tog vägen över Sollerön och den var jättefin. Inte var det mycket trafik heller och inga älgar - ialla fall inga som jag såg. Det kan ju vara en hel del såna efter den vägen.
I övrigt är det lugnt. Värken i nacke och axlar är mycket bättre idag så jag tror "syster" Ingrid ställde rätt diagnos och ordinerade rätt medicin.

  • Homines quod volunt credunt – "Människor tror det de vill" (Julius Caesar)

  • Vi hörs

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar