torsdag 15 september 2011

Soppa

Jordärtskockssoppa 

  • 10 st Jordärtskockor
  • 1 scharlottenlök
  • 1 msk smör
  • 1 dl halvtorrt vitt vin
  • 3 dl grönsaksbuljong
  • 3dl mjölk
  • 2 dl grädde
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
Skala skockor och lök. Skär i biter och fräs i smör i en gryta. Häll på vin och låt koka i ngn minut. Häll på buljong och låt koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa till en slät puré. Tillsätt mjölk och grädde. Låt soppan koka ihop ngn minut och smaksätt med salt och peppar.

Vi skördade våra skockor i går. Det blev en riktigt bra skörd trots att de växt på ett begränsat område       (1 pallkrage ) och fina blev de också. Nu ska de bara ligga någon dag så jorden som finns på dem får torka sen ska jag sortera bort de minsta knölarna och plantera tillbaka dem så de får övervintra ute, sen är det bara att skörda nästa år igen.


Mjälla fina och goda Jordärtskockor

Vi hjälptes åt maken, jag och de två minsta barnbarnen. Jag tycker det är kul när vi kan göra nåt sånt här tillsammans och förhoppningsvis tycker barnen det också.


I mitt förra inlägg skrev jag om rönnbär som naturmedicin (jodå vi har börjat ta) men det är ju också otroligt dekorativa bär så jag tog lite extra klasar och dekorerade mina blomlådor med. Pelargonerna tar jag in nu inför vintern. SMHI har ju faktiskt varnat för nattfrost och pelargonerna är väl bland det första som kan ta skada.                        


  • Bättre att förekomma än förekommas.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar