lördag 10 september 2011

Sommar eller höst?

Det underbara vädret som vi haft idag har inspirerat till lite trädgårdsarbete.

Ett soligt hörn av trädgården kl. 17.00
En höstaster som bara växte och växte men som aldrig har hunnit blomma (den var full av små knoppar) fick gå till det eviga kretsloppet. Dvs bli kompost. I den stora gropen som blev efter den så satte jag ner en hel drös med blandade narcisslökar. Sen var det en annan grop som skulle fyllas med nåt. Jag flyttade en brokbladig Funkia ( Hosta ) häromdagen och nu hittade jag en Kärleksört  Sedum telephium (syn. S. maximum) som jag kunde dela på. Plockade bort en hel del Stjärnflocka (Astrantia major) för den höll på att kväva min vackra  blå Bergvallmo (Meconopsis betonicifolia). Nu hoppas jag att den blommar nästa år.
Var på Granngården i går och där hade de extrapris på höstljung. Köpte och planterade i lådan vid entrén där jag hafr kryddväxter hela sommaren. Måste ta hand om Rosmarinplantan så den inte frös. Nu står den i växthuset och senare får den flytta in i mitt blomrum.

På eftermiddagen tog jag 4-hjulingen och åkte upp i skogen och plockade mossa och kottar. Ska ha det i mina blomlådor under fönstren tillsammans med ljung. Det var helt otroligt skönt. Synd bara att jag inte hade en termos med kaffe med, det hade varit skönt att sitta ner i solen och bara lyssna till tystnaden.
Väggdekoration nypon
En dagsskörd tomater











  • Man blir aldrig gammal, bara äldre.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar