tisdag 13 september 2011

Naturmedicin

Just nu är rönnbären som allra vackrast och det finns ganska mycket av dom. Idag plockade jag några klasar som ska användas i förbyggande syfte i vinter. Rönnbär innehåller massor av C-vitamin/antioxidanter som är bra för hela kroppen. Jag har rensat, sköljt och styckfryst bären och förvarar dom nu i en burk i frysen. 1 bär om dagen räcker.
Efterdyningarna av stormen Katia drog in över byn under eftermiddagen så jag tog  och bakade lite matbröd. Skönt att vara inomhus och lukten av nybakat bröd hjälper till med trivselstämningen Jag gjorde grova tekakor för det är kul att kunna byta sort lite.
Recept
  • 1 liter vatten
  • 2 dl rågkross
  • 2 dl vetekross
  • 8 dl extra grovt rågmjöl
  • Koka en gröt av ovanstående och rör till en jämn smet
  • 50 gr margarin eller 0,5 dl rapsolja
  • 5 dl mjölk
  • 100 g jäst
  • 3 tsk salt
  • 2 msk brödkryddor
  • 1 dl sirap
  • 1,5 - 1,8 l vetemjöl
  • Blanda ner matfettet, saltet, sirapen, brödkryddorna och mjölken i gröten. Blanda också ner jästen om tempen känns bra. Kör allt i assistenten till en ganska fast deg. Jäs 30-45 min, Tag upp och dela i 4 delar. Kavla ut varje del till en 1 cm tjock kaka. Ta ut runda mått. Kruskavla kakorna. Låt dem jäsa och nagga innan de gräddas i 225- 250 grader i ca. 8 min.


Man har aldrig roligare än vad man gör sig.
Vi hörs! 

1 kommentar:

  1. Det var länge sen! Nu vet jag att det var hon som blåste över mig (på sparkcyckel) igår kväll. Tack för tipsen om rönnbär. Jag ska plocka dem!

    SvaraRadera