fredag 23 september 2011

Gamla lärdomar

Idag har det varit "backudag" - i alla fall på förmiddagen. Förr sa man ju backudag och då var det åtminstone 1 hel dag om inte fler. Man bakade i de gamla vedeldade bakugnarna och då fick de som inte hade sådana hemma, gå till grannen och låna deras.
Jag, dottern och sonhustrun bakar s.k. Backubulla 1 gång per år. Ibland kan det bli lite Ärtbulla också. Det är sonhustrun och sonen som har en riktig bakugn i sin källare. I vårt hus togs den bort när man moderniserade och byggde toalett/badrum. Synd kan man tycka men det måste ha varit skönt att få toaletten inne.
1965 gick jag på Snöå Lanthushållsskola i Dala Järna. Man fick välja på att gå antingen ett helt år eller höst- eller vårtermin. Jag gick ett helt år och bodde på skolan under den tiden. Det var verkligen lärorikt och det var en mångfasetterad läroplan som vi hade: Mjölka kor, sköta grisar, får och höns, ta reda på råvarorna från dessa djur, väva, sy, laga mat, sköta trädgård och så teori på detta. Som sagt mycket lärorikt och jättekul.
Som riktiga bönder åt vi en rejäl frukost på havregrynsgröt, och det hände att det blev gröt över. Den sparade vi och bakade ett jättegott matbröd på. Idag bakade jag detta bröd.
Håll tillgodo här kommer Havregrötsbröd: (receptet är från 20-talet)
  • 1 l havregröt
  • 2 dl mjölk
  • 1,5 dl sirap
  • 1 hg smör
  • 1 hg jäst
  • 2 tsk salt
  • vetemjöl
Blanda gröd, sirap, mjölk och värm till 37grader. Smält smör och blanda i. Tillsätt jäst och vetemjöl och låt jäsa i ca 30 min. Bakas ut som siktkakor och naggas. Lägges på plåt och får jäsa ytterligare ca 30 min och gräddas i 200 grader i ca 10 minuter.

När jag ändå var i gång, så bakade jag lite Dumlekakor också.

Nu har jag gjort en V75-rad och hoppas naturligtvis på att den ska gå in. 1 miljon eller två skulle inte sitta i vägen.

  • Tålamod är konsten att hoppas.



  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar