onsdag 7 september 2011

Regn

I flera dagar nu så har regnmolnen tornat upp sig över Råbäck, och jag har hela tiden trott att nu, nu får vi regn, men molnen har blåst bort och det har fortsatt varit uppehåll.
I går tog jag äntligen tag i en rabatt som varit eftersatt hela sommaren, och när jag började gräva så märkte jag hur torrt det egentligen var. Mina stora växter som står i krukor har jag ju fått vattna ordentligt hela sommaren men landen trodde jag skulle klara sig utan tillskottsvatten. Nu är ju Hansgårdens vegetation uppväxt på ren sandjord så egentligen är det inte så konstigt att det behövs vatten. Ren sandjord - en sanning med modifikation. På framsidan av huset där äppelträden står, där fyllde makens farfar - Hans Anders Larsson - upp med lerjord. Han åkte med häst och flakvagn och hämtade ren lera från de åkermarker som vi idag kallar just "Lera". Dottern och mågen har sitt hus där idag och hon kan intyga att marken är mer än svårgrävd.

Potatissättning på "Lera"
I övrigt blir det nog till att baka matbröd idag samt att brodera lite. Jobbar på en duk som ska vara med på kyrkans arbetskrets auktion i november. Det är i alla fall det som är meningen.

Nästan hälften gjort











Pengar öppnar alla portar utom himmelens.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar