torsdag 11 maj 2017

Fåglar

Bildresultat för svartvit flugsnappare bild
Svartvit Flugsnappare
Nu har den svart vita Flugsnapparen kommit. Tillsammans med Sädesärlan så sitter dom här utanför och huttrar i kylan. Jag skulle inte bli förskräckt om dom vände om men det är nästan lika kallt i södra Sverige också. Jag tycker synd om dom jag, men förmodligen är de tuffare än de ser ut.
 
En riktig tuffing såg jag på vår islandsresa. Det var Silvertärnan. Vår guide berättade att den flyger hela vägen från Antarktis och upp till bland annat Island för att häcka. När ungarna klarar av att flyga, då flyttar de tillbaks igen. Fantastiskt
Sterna paradisaea 2 (Marek Szczepanek).jpg
Silvertärna
Ett par andra fåglar som vi såg i mängder var Sångsvan och Enkelbeckasin. Svanarna gick uppe och betade på de åkrar som blivit gröna. Jag tror faktiskt att vi såg fler svanar än vi såg islandshästar.
Enkelbeckasinen  såg vi först uppe vid Geysir-området, där de heta källorna finns. De flög obehindrat runt de sprutande geysrarna och upplät sitt karaktäristiska ljud. Det var väl hannarna som skulle imponera på honorna antar jag. De fanns även runt de vattenfall som vi besökte och eftersom det är en vadarfågel så är det väl ganska naturligt eftersom marken vid dessa ställen var blöt.

Herîsorik.jpg
Enkelbeckasin

Korpar såg vi också många av och vi fick höra att de allra flesta islänningar tyckte bra om korpen. På ett ställe hade ett par korpar byggt sitt bo ovanpå en neonskylt till ett varuhus. Det var mycket folk i rörelse där men korparna var inte ett dugg rädda.
Ett par Strandskator förgyllde vår vistelse vid vårt första övernattningshotell. De kom till hotellet och satt under vårt fönster och framförde sina kärleksbetygelser till varandra.
 
Haematopus ostralegus He.jpg
Strandskata
 
  • "En fågel skrek över öde hav, långt bort från land." Vilhelm Krag  1871 - 1933. Norsk författare.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar