måndag 18 januari 2016

Syföreningsstart

Kylan har släppt sitt grepp - i alla fall lite. Idag "bara" - 12 grader och det känns riktigt varmt när man går ut.
Det är bra för ungdomarna att det blivit lite varmare eftersom skidbacken är i toppskick efter all snö som vi fått. Kylan däremot satte stopp för många åksugna fast jag vet att mina barnbarn gärna hade åkt dit fast det var - 27 grader.
Vacker utsikt i Granbergsbacken
Om en stund ska jag åka iväg till Prästgården för säsongens första syföreningsträff. Det ska bli trevligt att träffa alla, men tyvärr är det så att antalet aktiva minskar pga sjukdomar och det är snart en fråga om det är nån mening med att hålla föreningen vid liv. Vi får väl diskutera och ta ett beslut på årsmötet i februari.

Kan meddela att mitt försök att göra maträtten Pulled beef på älgkött, blev väldigt lyckad. Älgkött i bit lagd i en lergryta med lök, vitlök, ketchup och lite andra kryddor ("man tager vad man haver"). In i 125 grader i ugnen och låt stå i 4 timmar. Serveras tillsammans med kokt potatis och brysselkål stekt i lite honung och sweet chilisås, salt och peppar. Ja, det blev riktigt gott. Skyn som blev i grytan spädde jag ut med lite gräddmjölk som fick koka ihop till en lagom konsistens till en sås.

Den gamla lergrytan kommer åter till heders.
  • "Vart ska jag gå? Kan det spela det nån roll? Måste man gå åt nåt speciellt håll?" A.A. Milne  1882 - 1956. Brittisk föfrattare  som skapade Nalle Puh.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar