måndag 25 januari 2016

Instinkt

Som en del av mina bloggläsare redan vet, så hade jag och maken - under en period - en hel del olika djur. Bland annat så hade vi Grönlandshundar. Underbart vackra och snälla djur. Snälla mot allt utom det som de ansåg gick att äta. Får, kaniner och höns bland annat.

I det och i en hel del andra avseenden hade de väldigt mycket av en vargs beteende. Jaga så länge bytet flyr och sen bit ihjäl. Usch ja, det låter inte så trevligt, men så var/är det i alla fall. Rasen ligger väldigt nära vargen och det måste man veta när man skaffar en sån hund. Det jag vill komma fram till är att man på våra hundar kunde ana "vargbeteendet" även i ett annat fall, nämligen rastlösheten på hösten och våren. De gick ju alltid i hundgård och sov ute eftersom de skulle ha vantrivits inomhus. (en grönlandshund klarar av temperaturer ner till -60 grader).
Kodiak

Naja

Amik

När den här rastlösheten satte in så gick de fram och tillbaka innanför nätet i hundgården, ungefär som man kan se tigrar vanka i sina burar.
Jag läste mycket om det här och kom fram till att de -  tack vare rasens rena ursprung - hade en instinkt av när viltet började röra på sig.

Nåväl, efter en lång utläggning om Grönlandshundar, så kan jag säga att jag ibland känner likadant. Inte så att jag vill ut och jaga, men att göra nåt nytt. Möblera om, fixa lite eller nåt annat kul.
Jag har börjat så smått - möblera om. Få se hur det blir.

  • "Goda instinkter berättar vanligen för dig vad du ska göra långt innan ditt huvud räknat ut det." Michael Burke 1916 - 1987. Amerikansk marinofficer och CIA agent bl. a.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar