söndag 1 december 2019

Advent

Snön har lagt sig som ett vitt täcke över landskapet. Det är vackert. I går sken solen så fint men idag är det lite slöjmoln. Härligt ändå med ljuset.
Vackert är det också när man ser alla adventsljusstakar och stjärnor i fönstren. Plötsligt så blev det lite lättare allting.
 
Solen går upp bakom Mackberg

Jag har gjort nåt med mitt högra knä. Först trodde jag det var artros, men igår efter jag varit och inspekterat byns julgran, så small det till och jag kunde knappast gå. Tur i oturen så har jag en tid hos sjukgymnasten i morgon bitti så hon ska få bedöma och eventuellt remittera vidare. 
Ja, "gamlen" drabbar oss vare sig vi vill det eller inte.

Fick ett tidningsurklipp där makens farfar berättar om när han var i Orsaskogarna och körde timmer år 1914. "Det var 40 minusgrader  varje dag och timret var hårt som glas". 
1909 låg han tillsammans med ett stort lag körare i Krångdalen i Mora och det var över 2 meter djup snö. Kojan de hade var dålig, utan både fönster och dörr. "Vi plogade och skottade snö den vintern så förtjänsten rök all världens väg".
Vilket fruktansvärt tungt jobb de hade, men hemmavid hade deras fruar det nästan lika tungt med både barn och kritter att ta hand om samt gården med vedbärning och snöskottning. 

Vissa saker har förändrats till det bättre - kanske.
  • "Arbete är förnöjsamhetens fader". Francois-Marie Arouet Voltaire 1694 - 1778. fransk filosof och författare.
Vi hörs! 

 

 

1 kommentar:

  1. Vilken tidning och vilket nummer? Jag skulle gärna läsa den artikeln.

    SvaraRadera