onsdag 15 mars 2017

Stök i kök

Häromdagen fick hönsen komma ut. Jag tänkte att de bara skulle vara framför dörren där snön var borta, men så råkade jag tappa något på backen och de blev jätterädda. Två av dom for iväg rätt upp i snödrivorna och sprang runt uthuset. Till slut - efter ett par varvs jagande - så var de villiga att gå in i "värmen" och tryggheten. Jag tror nog att de frös lite om benen.

Det blev ett trevligt besök i Svärdsjö i går. Ehab - maken - var i Uppsala för att ta svenskt körkort. Han har fått köra med sitt syriska tidigare men eftersom de har uppehållstillstånd i ett par år, så måste han ansöka om svenskt.
Jag och Baroa´a stökade i köket med den lilla Rittal krypandes om benen. Jag bakade bullar och Baroa´a lagade mat. Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med pannkakorna som jag skulle göra, men hon hade tagit fram lammkött ur frysen och lagade till en rätt på kokt lammkött i youghurtsås. Jag måste - i ärlighetens namn - säga att det inte blev någon favorit hos mig.
Men så är det ju. Man kan inte tycka om allt, och lamm har aldrig varit min favorit.
 
Den lilla skålen på min tallrik innehåller en soppa gjord på linser.
 
Vi tog pannkakor till efterrätt  tillsammans med
 hjortronsylt och jordgubbsylt
Till eftermiddagskaffet smakade vi på bullarna och naturligtvis den obligatoriska frukten.
Tiden rusade iväg snabbt och vid 15-tiden tog jag farväl och påbörjade min resa hem.
Ehabs föräldrar har nu anlänt till Tyskland - till deras yngste son - och de skulle försöka komma till Svärdsjö för att hälsa på. Baroa´a insisterade på att jag skulle komma under deras besök, och det ska jag väl försöka med.
 
Efter 5 minuters blygsel, så släppte det.
  • "Nog är nog, men för mycket är osunt." Danskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar