onsdag 2 augusti 2017

Ljuvlig stämmosång

Det var musikcafé i Prästgården i eftermiddags. Sista gången för i sommar och man hade bjudit in 4 fantastiskt duktiga Siljansnäskôllor - nämligen gruppen Fyrljus. Det var ca 35 år sedan de började sjunga och deras röster är lika himmelskt vackra som de var när de började. Naturligtvis blev det besöksrekord och alla var begeistrade.

Annars har dagen varit mulen och jag tog tillfället i akt att koka saft på fjolårets svarta vinbär. Det är skönt att kunna ta hand om det som ligger i frysarna för i år ser det inte ut att bli så mycket.

I går var jag och hälsade på "min" syriska familj i Svärdsjö. Som vanligt var jag precis proppmätt när jag åkte hem. I går blev det en hemlagad dubbel cheeseburgare med pommes frites och sallad.
Flickan Rittal har lärt sig att gå men hon var inte på något bra humör igår. De har så sällan besök så det blir lite för mycket när det kommer någon som hon dessutom inte ser så ofta.

Mamma Baroa´a mår inte så bra heller. Hon saknar vänner - någon att prata med. Nu går hon inomhus med dottern, och oroar sig för sin familj i Syrien. Maken har det ju bättre eftersom han går på SFI och en kurs i samhällsorientering på dagarna.
Det är synd om dem. Nu önskar de få ett nytt boende i Leksandstrakten så de kommer närmare sina vänner från tiden på flyktingförläggningen.
Familjen Hameeds nya familjemedlem
fågeln Noppi

  • "En fågel sjunger inte för att den har ett svar, den sjunger för att den har en sång." Maya Angelou  1928 - 2014. Amerikansk författare, skådespelare och dansare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar