söndag 27 augusti 2017

Ett fint möte

I går - lördag, var jag till Svärdsjö och hälsade på. Jag möttes i dörren av en mycket lycklig Ehab. "Jag har inte träffat mina föräldrar på 4 år", sa han och han sken som en sol. Jag hälsade på mamman och pappan och så kom lillebror. Vi hade lite svårt att konversera. De kunde lite tyska (de gick på motsvarande SFI) men hade nyss börjat, och lite engelska men med blandade språk och händerna, så gick det ganska bra. Ehabs yngre bror flydde till Tyskland men eftersom han var minderårig så fick hans föräldrar också uppehållstillstånd. De bor nu i en förort till Stuttgart. Mamma Hameed och Baroa´a bjöd på arabiskt kaffe och sen gick de ut i köket för att förbereda den obligatoriska lunchen.
Dottern Rittal var som en sol - till skillnad från förra gången. Hon matade mig med jordgubbar och så  lekte vi "tittut" och sjöng "Imse vimse spindel".
Pappa Ehab och dotter Rittal
Maten är ju som vanligt ett kapitel för sig. Nu bjöds det på en risrätt som heter Makloba - Ris, potatis och tomater får koka i en kastrull. När det är klart så stjälper man upp det på ett fat och täcker det med friterade kycklingbitar. Till det äter man en mycket lös "tzatsiki". Vidare fanns på bordet en helstekt kyckling och ett fat med falafel. Naturligtvis fanns det också grönsallad av olika slag. Det finns bara två ord för detta: Fantastiskt jättegott!!
Dags att gå till bords

Makloba
Falafel
Stekt kyckling
När vi ätit klart och plockat undan bjöds det på svenskt kaffe och världens godaste Baklava. Inte de stora jättesöta bitar som man kan få i Grekland, utan små bitar med mycket nötter och lite honung. Mmmm.
Därefter var det dags för mig att tacka och bege mig hemåt, som vanligt proppmätt och tacksam att jag fått lära känna den här fina familjen och nu också föräldrarna - åtminstone den ena halvan. Den andra - Baroa´as föräldrar, sitter fast i Damaskus.
  • "En mor har ingen ålder". Kjeld Abell  1901- 1961. Dansk författare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar