söndag 20 augusti 2017

Höstkänningar

Det märks att hösten är på väg - på flera sätt faktiskt. Semestrarna är slut och skolan börjar. Leksand töms så sakteliga på turister och det är inte längre lååånga bilköer på gatorna inne i noret.

Dotter, son, sonhustru och äldsta barnbarnet har börjat sina jobb/skola medan däremot de två yngsta barnbarnen inte börjar förrän nästa vecka.
Så de här två senaste veckorna har barnen kommit till Hansgården och ätit lunch. Visst är de så stora så de kan värma sig mat själva men att gå till farmor och farfar och äta är också ett sätt att resa sig från datorerna och ta en kort promenad i friska luften. För mig betyder det att jag får tänka till lite i val av mat samt att jag och maken får fint matsällskap - inte att förakta.
En skål med hemlagad Tomatsoppa och en hög med våfflor, glass och nutella - det går åt som smör i solsken.
 

Det är inte bara skola och jobb som startar upp. Även de frivilliga aktiviteterna kör igång nu i slutet av augusti och början av september. Nästa vecka till exempel har nån form av aktivitet varenda dag.

Det gör ju inte så mycket för snart så får maken och jag semester. Vi åker ner till Grekland. Häromdagen ringde min väninna ner ifrån Spetses och berättade att de återigen haft en stor brand på ön. Anlagd! Det rasade också en stor brand norr om Athen som de också misstänker är/var anlagd.
Misstankarna på varför är många och spekulationerna surrar i luften.
Turkarnas avundsjuka på Grekland som populärt resmål?
Markspekulationer?
Bidrag?
Ja, vem vet. Det är i alla fall synd om de "vanliga" grekerna som blir fattigare och fattigare - enligt min väninna.
"Taxistationen" på Spetses

  • " Det sägs att makten korrumperar men det är i själva verket makten som attraherar korrupta. De kloka attraheras av andra saker än makt." David Brinkley 1920 - 2003. Amerikanskt nyhetsankare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar