tisdag 15 augusti 2017

Lyckligt lottad

Jag kan inte låta bli att förundras hur himla bra vi har det vi som bor här i byn. Bara gå ut i den närmaste omgivningen och hitta sådana delikatesser som kantareller och skogshallon - bland annat, (blåbär, hjortron och lingon inte att förglömma).

Här är det barnbarnet Yavanna som plockar blåbär
För att inte tala om den friska luften och tystnaden. Det är en lisa för själen att få strosa i sakta mak inne i skogen.
Den vackra Kvannen(Angelica arcangelica) växer vid vägkanterna. Jag läste lite om den blomman och den odlades på 11-1200-talet på stora "kvannefält".Den användes till matlagning och som medicinalväxt. Kvannen var tillsammans med lök en av de första växter som odlades i Norden och de norrmän som befolkade Island, Färöarna och Grönland förde med sig Kvanne som nu växer förvildad på dessa öar.
Kvanne (Angelica archangelica)
I dag fick jag tips om en "otroligt vacker röd ovanlig växt", som växte mitt inne i skogen. Jag tog mig dit och upptäckte detta:
Studentnejlika (Lychnis chalcedonica)
Den har förmodligen följt med trädgårdsavfall som slängts där inne i skogen. Vacker är den i alla fall och den lyser verkligen upp.
  • "Den bästa kuren för kroppen är ett stilla sinne". Napoleon Bonaparte 1769 - 1821. Fransk kejsare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar