måndag 31 juli 2017

Skörd

Jag har skördat lite. Potatis och gurka, åtminstone den gurkan som överlevt musangrepp.
Det är så otroligt torrt i backen så jag tyckte det var lika bra att hacka upp potatisen. Det blev drygt en hink och det får man väl vara glad för. Det är ju så gott med egenodlad färskpotatis. Gott är det också med egenodlad gurka och den lilla minigurkan är nästan som snask, man kan äta den rakt av.

Vanlig slanggurka och Minigurka
Färskpotatis
Vår gräsmatta har börjat torka av också till följd av torkan. Eftersom vi har sandjord så torkar den av snabbt, men som tur är så tar den sig igen så fort det kommer lite regn.
Torr gräsmatta
För ett par veckor sedan så hittade jag en kokbok på loppis. Den var tryckt 1930 och det är fantastiskt att läsa recepten. Häromdagen skulle jag tillaga en älgstek och tänkte använda mig av det recept som fanns i den boken. Receptet är på 5 kg älgstek så jag använde mig av ett lite nyare recept. Jag tänkte också använda mig av den boken när jag skulle koka saft men receptet på hallonsaft var på 30 liter hallon. Det är i alla fall roligt att läsa i den. Det finns bland annat ett helt kapitel om "hur man använder elektriciteten vid matlagning". Ska man gå efter den boken så behöver ett hushåll på 1-2 personer:
"1 mindre spis med 1 platta och 1 liten ugn samt en fristående koklåda.
Synnerligen god hjälp vid det tyngsta och mest tidsödande arbetet i hushållet erhålles genom anskaffande av en elektrisk hushållsmotor för drivande av köttkvarn, passeringsmaskin, degknådare mm.
Utom nu nämnda apparater som avse den direkta matlagningen, finnas i handeln en hel del smärre elektriska kokapparater. En förnicklad vattenpanna, en god kaffemaskin och en brödrost äro ju bekväma och trevliga för en husmor att använda och det är den fördelen med dem att de blott så småningom behöva anskaffas i ett hem."

Ja ni, utvecklingen på hushållsmaskiner som idag känns helt nödvändiga - har gått framåt. Bara det att koka kaffe ansåg man nödvändigt att skriva in i kokboken:
  • "Extremisterna tror att "kommunikation" betyder att man håller med dem." Leo Rosten 1908 - 1997. Polsk-amerikansk författare och statsvetare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar