söndag 16 juli 2017

Underblomma

I dag kommer det lite efterlängtat regn. Efterlängtat både för växtligheten och för mig också faktiskt. Jag hade tänkt fortsätta att tvätta fönster samt rensa lite rabatter. Nu får det vänta. Fönstren blev lortiga efter det att maken sopat bort gammal färg från väggarna men nu när huset är nymålat så ska väl fönstren också vara rena och ogräset växer fort.
År 2015 var vi på semester till Kreta. På väg till restaurangen växte så fina blommor. Naturligtvis så tog jag skott eller om det var frön - jag kommer inte ihåg riktigt. I alla fall så blev det en blomma som jag sparade när den blommat färdigt och det började bli kallt. Jag lät den vissna ner och sen glömde jag bort den. Ända tills för en månad sedan när jag städade i mitt blomrum. Då hittade jag en undanställd kruka med jord i. Jag började vattna och ställde ut den och.....helt plötsligt så kommer det en planta. Den kallas för Underblomma och det verkar vara ett bra namn.

Mirabilisjalapa red white.jpg
Underblomma (Mirabilis jalapa)

I de länder där den växer vilt räknas den lite som ogräs, men blommar den bara vackert och man kan ha den i kruka så får den gärna vara ogräs för mig.
Något som däremot inte är ogräs är rosor. I Hansgårdens trädgård blommar just nu ganska många rosor. Två av dem är:
Honungsrosen
Rosa alba Celeste
Båda dessa bidrar till den fantastiska doft som omsveper en när man går i trädgården.
  • "Att avvisa beröm är att önska beröm två gånger." Francois de la Rochefoucauld 1613 - 1680. Fransk hertig.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar