lördag 22 juli 2017

Sorgligt men vackert

I går fredag, begravde vi min svärmor. Hon skulle fylla 93 år i augusti så hon hade levt ett långt liv.
Det var begravning i Siljansnäs kyrka och det blev en vacker ceremoni med precis lagom mycket folk. Efteråt vid kaffet i Prästgården var stämningen trots stundens allvar, ganska uppsluppen. Kusiner som inte setts på ett tag, svärmors båda bröder som man inte heller träffar så ofta och så tremänningarna förstås.
Make, barn, barnbarn och barnbarnsbarn samt bröder och andra släktingar. Svärmor skulle ha trivts som fisken i vattnet med alla omkring sig. En varm, ljus och fin minnesstund blev det som vi kommer att komma ihåg.
Efteråt gick vi, bland andra jag och makens syster, ner till den gravplats där svärmor ska begravas. En underbar plats i en sluttning och med utsikt mot Alviken, Alvik och Almo samt bergen i bakgrunden. "Mor kände sig alltid lite instängd i Tibble" sa min svägerska, "men här finns det rymd".
Hedersgästen - som fanns närvarande... men ändå inte
 I dag tog jag och maken och åkte till Insjön för ett par inköp på Clas Olsson. Naturligtvis var vi hem till Christer och Lola och fikade. Blev tvungen att ta kort på en ampel med små dubbla petunior som Lola fått av sin sonhustru. Otroligt vilken blomsterprakt.
 
En vacker klätterros blommade också för fullt.
 
Jag har fått ett litet huvudbry. I mitt växthus har jag tre gurkplantor. 2 med vanliga slanggurkor och 1 med små minigurkor. Båda mina plantor med slanggurka har haft påhälsning av någonting, någonting som är hungrigt. Möss, fåglar....? Ja, jag vet inte. Väldigt onödigt i alla fall.
 
  • "Hjärtat har sina skäl som inte förnuftet förstår." Blaise Pascal 1623 - 1662. Fransk matematiker och filosof. (Uppfann räknemaskinen)
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar