torsdag 27 juli 2017

49 år

För 49 år sedan i dag så gifte vi oss - jag och maken. Det var i Leksands kyrka och lunchen intogs på Lerdalshöjden i Rättvik. Därefter åkte vi till Tibble där vi drack kaffe. En lugn och sansad tillställning som ni kan förstå.

Det "vilda" började något senare, mitt i natten nån gång, när jag och maken gått och lagt oss. Vi bodde  då i ett rum och kök i anslutning till Tibble handel.
Vi vaknade av att några stod och ropade utanför fönstret; "Nu ska Bosse kyssa bruden"! Vi gick upp och kollade och därutanför stod halva Leksands spelmanslag samt alla skådespelare från Himlaspelet. Det var avslutningsfest för Himlaspelet nere i byn och nu skulle vi vara med och fira.
Bildresultat för himlaspelet
Vi klädde på oss och så gick vi i procession genom hela byn till tonerna av Leksands brudmarsch. På mina svärföräldrars gård fick jag dansa brudvalsen med Knis Karl Aronsson och så dansade Salomos danserska för oss. Efter kaffe och annat rinnande, så sjöng Marit (Margareta Jont) "I fjol så gick jag med herrarna i hagen". Sent omsider fick vi gå tillbaka hem men kvällen kommer att finnas i minnet så länge jag lever.
Bildresultat för knis karl aronsson
Knis Karl Aronsson

"Det finns inget bröllop där det inte gråts och ingen begravning där det inte skrattas." Arabiskt ordspråk
Vi hörs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar