måndag 10 april 2017

Ett födelsedagskalas

Födelsedagsbarnet Rittal 1 år
I lördags var jag bjuden på 1-års kalas i Svärdsjö hos mina syrianska vänner. Det var ett kalas som hette "duga". Det var många barn och där flickorna var uppklädda i sina finaste fluffigaste klänningar och med glittriga smycken, målade läppar och ögon. Flickorna var mellan 7 - 10 år! Dom var ju jättesöta men det är inte vad vi är vana vid härhemma.
Mödrarna gick utan slöjor och med de snävaste och kortaste kjolar jag sett samt lika uppmålade som döttrarna. Det kunde de göra eftersom det bara var kvinnor i det rummet där vi var. Männen åkte till Falun och väntade ut festen där och i god tid innan de kom tillbaka så åkte slöjorna (hijaben) på.
Hela barnaskaran

Det dekorerade rummet där vi höll till

Som vanligt bjöds på ett överdådigt mat- och gottebord. Ehab, mannen i familjen hade lagat iordning och bakat allting själv.
En Coca-Cola flaska helt i choklad
(utom etiketten och korken)
Hemgjorda klubbor till alla barn
Musse Pigg-tårta
Små pizzor, citronkaka och fruktfat
Far och dotter

Det dansades och det sjöngs - allt på riktigt hög volym - så lilla svenska jag undrade i mitt stilla sinne vad grannarna tyckte om det hela.
Nåja efter ett par timmar i den livliga miljön, så tackade jag för mig, satte mig i bilen och for hem, återigen en erfarenhet rikare.
  • "Det finns inget skönhetsmedel som går upp mot lycka." Lady Marguerite Blessington 1789 - 1849. Engelsk författarinna.
Vi hörs!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar