tisdag 10 maj 2011

Hungriga små marodörer

Renoveringen av köket går framåt. Vedspisen står nu åter på plats liksom diskbänken. Nu väntar vi på en ny spishäll till vedspisen, därefter ska det sättas kakel och sen kan vi börja att måla. Har redan börjat tvätta och grundmåla lite skåpluckor. Det har passat bra nu när vädret varit så varmt och behagligt. Skönt att kunna stå ute och tvätta med soda för det blir ju lite blött.
Trots att vi haft sommarväder, så har jag haft påhälsning av hungriga möss inne i blomrummet. Jag var på Plantagen och köpte lite nya pelargoner till mina balkonglådor. Dom fick lite ny jord och de såg ut att må riktigt bra tills häromdagen då jag kom ut för att vattna. Titta vilka j*kla djur. Det finns alldeles färskt gräs ute men nejdå ....Ingrids pelargoner och småplantor dom är mycket godare.

Doroteablomma (skulle ha blivit)

  


Musäten Pelargon


Ute i trädgården börjar det däremot blomma riktigt fint. Dom botaniska tulpanerna kommer så fint, likaså Gulltörel (Euphorbia polychroma). Häggmispeln ska precis till att slå ut och strax efter kommer körsbären. Oj vad det går fort nu.
Gulltörel (Euphorbia polychroma).

botaniska tulpaner











Däremot har jag sett att några rosbuskar har farit väldigt illa av vintern, så i morgon ska jag åka till
 Stackmora Trädgård i Orsa och köpa ett par nya rosor och byta ut. Det blir en Honungsros "Hybrida" - en ljusgul/vit klätterros som doftar starkt, samt en Morden Blush en liten buskros med ljusrosa/elfenbensvita fyllda blommor, sen tror jag faktiskt jag ska köpa en "Morden Fireglow" också och ta bort min döda "Ingrid Bergman" som inte tålde klimatet i Almo. "Morden Fireglow" har lysande orangeröda blommor. Jaa, det blir nog fint. Min STORA buske Rosa "officinalis" Apotekarros, har farit väldigt illa i vinter men jag ska vänta och se för det ser ut att finnas några grenar som det är liv i.

Ha det så skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar