onsdag 25 maj 2011

Glest i buskarna

Maken bredvid 1 av de stora rosenbuskarna
Katten Nils i förgrunden
Så här ser det ut idag. Lite tidigare på året
än den andra bilden. 
Jag var ute i trädgården häromdagen och tog reda på ogräs och halvdöda buskar. Víntern har verkligen gått hårt fram men det finns en enorm växtkraft och har man bara inte för bråttom, så kommer grönskan så sakta. Två av våra JÄTTE-stora rosbuskar sågade vi ner i höstas. De började bli risiga inuti och det var svårt att klippa dom riktigt. Nu börjar det komma upp skott, så om ett par, tre år så kanske dom börjar se skapliga ut igen. 

Jag fick också ta reda på en halvdöd Paradisbuske. Det är så synd för den är jättefin när den blommar.
Ni kan jämföra själva:
Busken är det gröna till höger om älghornet
som föresten kommer från Ryssland
Paradisbuske - Kolkwitzia amabilis
som den har sett ut.
Så hade jag den otroligt fina Apotekarrosen som jag trodde var heldöd, men...si på tusan...det kom en del grönt och när jag fick gå igenom den så blev det inte så tokigt. Glest men den lever i alla fall!
Apotekarros - Idag
Apotekarros för ett par år sen.
 Det var ialla fall skönt att vara ute i trädgården efter allt jobb inomhus i 2 veckor. Nu behöver man ialla fall inte skämmas för allt ogräs om någon går förbi och kollar. Gardinerna och pelargonerna har kommit på plats i köksfönstret så nu känns det riktigt bra (jag är en sån sort som har svårt att vara utan gardiner),

 och så fick vi finfrämmande också det bidrar i allra högsta grad till trevnaden.

Sonen Anders och barnbarnet Yavanna åker moped på
grekiskt vis.
Hejdå för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar