lördag 29 januari 2022

Ett litet elfel

 I min förra blogg skrev jag att det var kallt och krispigt med iskristaller på träden. I dag regnar det och är allmänt tråkigt. Jag och maken skulle ta en promenad på morgonen, men vi vände det blev väldigt blött. 

Häromdagen när jag varit och handlat i Leksand, så hände nåt med min bil. Den började gå så dåligt. Knackade och svarade inte på gasen. Jag försökte läsa i instruktionsboken varför bokstäverna EPC (electric power control) visades på displayen. Men dagens instruktionsböcker är som att läsa en handbok i datateknik så jag blev tvungen att ta mig till Lindbergs i Siljansnäs. Jag kunde bara åka i 20km/tim och hade fullt sjå med att ta mig upp för backen vid Källan. Det konstaterades att det var nåt elfel på "gaspaketet" och att den bara gick i 20 var en säkerhetsåtgärd för att den inte skulle skena. Man får ju vara tacksam för den finessen i alla fall.

EPC lampa

Så nu är jag/vi utan bil ett par dagar till den där grejen har kommit till verkstan. Då är det tur att vi har så snälla ungar och att de bor så pass nära. Maken fick låna sonens bil när han hade ett möte borta i Ejen och dottern har lovat att handla så vi klarar oss över helgen. Underbara ungar - Tack!

Annars går vi och väntar på att stormen Malik skall drabba Sverige och att vi här uppe skall få ta del av dess utkanter. Det ser ut att bli i eftermiddag som det kan bli vindbyar upp till 18m/sek men sen blir det kallt. Få se hur länge det håller i sig. 

Jag har sått mina första frön för säsongen. Det är en paprika som heter Jamaican Bell - jättefin. Den måste sås tidigt för att hinna få frukter innan sommaren är slut. Nu står sådden på en värmedyna och sen när de kommer upp så då åker de ut i blomrummet och under växthuslampan. 

Chili Jamaican Bell
Paprikan Jamaican Bell

Pelargonerna får vatten lite oftare nu och om ett par veckor är det nog dags att ta itu med dom lite bättre, med nerklippning och omplantering. Jag har också börjat samla matrester till mina "Bokashi"hinkar. Det blir mumma det för alla fina blommor som jag ska plantera/så.

  • "Åsikter är som spikar: ju mer man hamrar på dem, desto hårdare sitter dom." Alexandre Dumas d.y. 1824 - 1895. Fransk författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar