fredag 1 oktober 2021

Underliga äro Herrans vägar

 Häromdagen fick jag ett mejl från en - för mig - helt okänd person. Han ville veta mer om konstnärinnan Natascha Jusopov. Han hade förmodligen googlat på hennes namn och i all digital information om henne, så dök mitt namn upp. Hon bodde i Tällberg och var väldigt ofta (nästan jämt) uppe på hotell Dalecarlia, drack kaffe och "flöt runt". Hon hade också en lokal i ett härbre på hotellområdet, där hon skulpterade.

Den här mannen hade träffat henne när han varit uppe i Tällberg för att göra film för TV4 och nu funderade han på att skriva lite om henne. Jag berättade vad jag visste men han visste betydligt mer. Hon hade ett mycket märkligt livsöde - om man nu kunde tro på allt. Det ska bli spännande att se vad det blir av historien,  för ett är då sant - hon hade haft ett mycket skiftande liv.                                             


Jesusbarnet i krubban
                                                            målning av Natascha Jusopov




 

Gråtande eskimåpojke med döda sälar


                                                     skulptur av Natascha Jusopov

Ett annat mejl  fick jag för ett antal år sedan när en herre tog kontakt med mig angående en dam som jag nämnt lite hastigt i en blogg - Estelle Bernström. Syster till fideikommissarie/ överste Herbert von Schinkel från Tidö slott. Jag jobbade åt översten och hans fru nere i Montreaux år1966, och träffade då denna Estelle ganska ofta. Det samtalet resulterade i att jag fick en flash-back och gick in i Google -maps och hittade på villan i byn Villeneuve, där jag jobbade och kunde följa vägen ända in till Montreaux. Jag kan säga att det var många minnen som dök upp efter vägen. Fantastiskt roligt.

Minnen från båda dessa damer som dessvärre har fallit lite i glömska men  det var väldigt trevligt  att bli påmind om dom.

  • Att erinra sig: en titt i det förflutna." Ludwig Wittgenstein 1889 - 1951. Engelsk filosof
Vi hörs!


1 kommentar:

  1. Trevlig blogg Ingrid! Småmysigt då gamla minnen blommar upp när man minst anar det!

    SvaraRadera