söndag 17 november 2019

Döden

"Jag har kommit för att hämta dig". Så säger döden (Max von Südow i filmen " Det sjunde inseglet.)

Under de senaste två veckorna har han haft mycket att göra i Almo och byarna runt omkring.  Inte mindre än 5 st.boende i - eller  med anknytning till Almo by, har han fått hämta. De flesta har ju  haft åldern inne så att säga - men det känns ändå som att en epidemi har dragit fram. Man påminns om sin egen dödlighet på nåt sätt.

Veckan har varit hektisk. I alla fall för en pensionär. Yoga i måndags, församlingsrådsmöte i tisdags, prova-på tillverkning av julkort i onsdags och vattengympa i fredags. På torsdagen när jag var ledig så bakade jag matbröd och i går lördag bakade jag sockerkaka. Kan vara bra att ha till nästa söndag då jag är kyrkvärd.

Har varit en tur till Svärdsjö. Baraa går ju i väntans tider och tiden gick ut i går. Ehabs (makens) mor har kommit från Tyskland för att hjälpa till.
Som vanligt bjöds det på mat.  En fantastisk lammstek, blev det denna gång. Så mör så den bara smälte i munnen.
Lammstek
Rittal och farmor
Rittal snart storasyster







Jag fick ett skrivbord när vi var i Tibble och städade. Skrivbordet stod i lanthandeln som svärfar och svärmor hade. Nu står det i Hansgården och jag är såå glad. Det passar verkligen in och en extra bonus var att jag hittade gamla papper i lådorna som hör till Hansgårdens historia. De äldsta från 1891. Tex ett gåvobrev på Hansgården till makens farfar Hans Anders Larsson från modern Karin Andersdotter. Det är svårt att läsa den gamla texten, men det är spännande.

18 oktober 1842 är det - hittills äldsta papperet som vi hittat, men det låg i Hans Anders gamla sekretär. Min syster ska hjälpa mig att tyda texten. Hon har hållit på med släktforskning i många år och har vana att läsa gamla dokument. Papperen är väldigt sköra så man får vara försiktig.

  • " Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem att bygga bo i ditt hår." Kinesiskt ordspråk
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Ja det känns! Rune och Tage … och vilka är de andra tre som du tänker på?

    SvaraRadera