måndag 12 augusti 2019

Kantareller och annat

Maken är ute och letar kantareller. Han har varit ut på ett ställe redan och kom hem med en skål. Inte mycket men ändå. Jag har ju köpt några liter men idag så tyckte han att han skulle leta själv.
Bildresultat för kantareller
Jag har flyttat in ett par tomatplantor i växthuset. Det är ett par som inte har givit några frukter utomhus - som de andra sorterna. Nu chansar jag på att det ska hinna bli nåt inne i växthuset, annars blir det inte nån mer sådd av den sorten.

Har en kruka med Monbretia - "Crocosmia Lucifer", som skall till att blomma. Nu ska jag gräva ner hela jordklumpen i ett av landen för att försöka få den att återkomma nästa år. Första gången jag kom i kontakt med den blomman var när jag, maken och min syster åkte runt med bil på Madeira. Precis när vi kom ut ur en riktigt gammal tunnel så var det en slänt bredvid vägen som var alldeles full av Montbretia. Det var riktigt vackert.
Bildresultat för crocosmia lucifer
Annars har jag skördat. Både potatis och rödlök. Av potatisen hade jag satt Bintje och King Edward. Bintje mest för att jag kommer ihåg den sen jag var liten. Jag tror att det var den mest odlade potatisen ett tag.
Det blev en blygsam skörd dessutom skorvig, medan King Edward gav både bra skörd och fin potatis.
Vädret börjar likna höst. Lite blåsigt, småkyligt och regnet hänger i luften. Nästa vecka börjar barnbarnen skolan, ja då är det höst.
  • "Hövlighet är konsten att dölja naturliga impulser". okänd
Vi hörs!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar