söndag 4 augusti 2019

Jakt

Bildresultat för råbock
Det stundar bockjakt. Ja, jag vet det eftersom jag och maken säljer jaktkort. Den 17 augusti drar den igång. Ingen i vår familj är emellertid med och jagar. Jag läser däremot om en annan klövviltjakt som väl egentligen inte kan kallas jakt. Nämligen:
Den 4 augusti 1873 hade den österrikiske kejsaren Franz Joseph låtit ordna ett jaktparti för sin gäst. den persiske härskaren Nasr-el-din Schah: mängder av kronhjortar drev mellan i skogen uppsatta kilometerlånga vita kanvasskärmar mot en trång port, framför vilken ett par hundra högättade jägare placerats på upphöjda kamouflerade plattformar. Från 10 meters håll besköts "oavbrutet" de löpande hjortarna, som givetvis saknade varje möjlighet att undkomma. I sin dagbok antecknade schahen med tillfredsställelse att alla djuren stupade: "kort sagt", skrev han, " det var ypperlig sport....."
Slakt är väl närmast det ord vi skulle använda idag.

Äntligen har jag kommit mig för att rensa i alla fall ett par av landen. Nu är det bara några kvar. Hallonhäcken är också uppriven. Det ville inte bli någonting och man blir bara deppig av att gå och se de vissnande spreten. Nu får det bli nåt annat där. Ska fundera ett tag till. Brysselkålen är en annan växt som blev till en stor besvikelse. Maskar åt upp bladen så den har jag också tagit bort. Kål har jag provar förut, men jag har förmodligen alldeles för lätt och sandig jord.

Kokade blåbärssylt igår. Var och köpte 10 liter blåbär i Borlänge. Stora och mycket välrensade.
Varför plocka när det finns andra som gör det så mycket bättre och som har lätt att bocka sig ner.
Bildresultat för blåbär
  •  "När en man vill döda en tiger kallar han det sport. När tigern vill döda honom kallar han det grymhet". Okänd
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar